Ledig stilling

Ledig fast stilling som Driftsenhetsleder/politiinspektør for Geografisk driftsenhet Trondheim/Værnes/Fosen

Søknadsfrist: 16. mars

Trøndelag politidistrikt

Trøndelag politidistrikt strekker seg over 39 kommuner og har 480 000 innbyggere. Politidistriktet er inndelt i syv funksjonelle driftsenheter og tre geografiske driftsenheter. Vi er i overkant av 1250 ansatte sammensatt av både politi, påtale og sivile som jobber sammen for samfunnsoppdraget vårt: forebygge og bekjempe kriminalitet, samt skape trygghet for befolkningen. Politimester og hans administrasjon har hovedsetet på Politihuset i Trondheim. Trøndelag politidistrikt jobber med mangfold og inkludering på arbeidsplassen. Vi har fokus på å jobbe kunnskapsbasert for å utvikle oss i takt med samfunnet og dets forventninger. Arbeidshverdagen til våre dyktige ansatte består av både viktige og spennende oppdrag, der nesten ingen dager er like.

Trøndelag politidistrikt

Om stillingen

Trøndelag politidistrikt dekker Trøndelag fylke, samt Bindal kommune i Nordland og strekker seg over 39 kommuner med ett folketall på omkring 485 000. Trøndelag politidistrikt er inndelt i syv funksjonelle driftsenheter og tre geografiske driftsenheter, og har i overkant av 1200 ansatte. Politimesteren og hans administrasjon har hovedsete i Trondheim sentrum - politihuset. 

Som GDE-leder er du på ledernivå to og stillingen er en del av politimesterens ledergruppe. De geografiske driftsenhetene (GDE) er inndelt i: Namdal og Innherred, Trondheim ,Værnes og Fosen, samt Gauldal og Orkdal.

Den ledige stillingen som GDE-leder for Trondheim, Værnes og Fosen er stedsplassert ved Trondheim sentrum politistasjon. GDE Trondheim, Værnes og Fosen består av Fosen politistasjonsdistrikt, med tjenestestedene Ørland politistasjon, Rissa politistasjon og Åfjord politistasjon. Værnes politistasjonsdistrikt bestående av tjenestestedene Stjørdal politistasjon, Trondheim Lufthavn politistasjon og Selbu politistasjon, samt Trondheim politistasjonsdistrikt. GDE-lederen er leder for Trondheim politistasjonsdistrikt og leder for Trondheim sentrum politistasjon. Det er omtrentlig 300 ansatte i GDE Trondheim/Værnes/Fosen.

Den geografiske driftsenheten har ansvar for politioppgavene innenfor ett geografisk område som omfatter flere tjenesteenheter og tjenesteder. GDE-leder er også tjenesteenhetsleder for en av tjenestestedene. GDE- leder har ansvaret for at det er tilstrekkelig vakt- og patruljeberedskap i driftsenheten, ansvaret for å forebygge og bekjempe kriminalitet i sitt geografiske ansvarsområde. GDE-leder skal sørge for koordinering av det forebyggende arbeidet og tilrettelegge for at både patruljetjenesten og etterforskningsarbeidet er forankret i en forebyggende strategi. GDE-leder har det overordnede ansvaret for å lede og koordinere ressursene ved de underlagte tjenestestedene.

Som leder må du:

Sette retning og drive endring

Motivere og utvikle medarbeidere

Skape resultat i samhandling med andre

 

Arbeidsoppgaver

  • Budsjett-, resultat-, og personalansvar i egen enhet
  • Bidra aktivt i ledergruppen, følge opp ledergruppens beslutninger og iverksette besluttede endringer
  • Sørge for høy kvalitet, effektiv ressursutnyttelse, samarbeid og måloppnåelse i tjenesteproduksjonen
  • Utvikle ett godt medarbeiderskap, ønsket kultur og god medarbeidertilfredshet
  • Legge tilrette for kunnskapsbasert erfaringslæring og sørge for systematisk forbedringer innen enheten
  • Ansvar for at det er tilstrekkelig vakt- og patruljeberedskap i driftsenheten
  • Ansvaret for å forebygge og bekjempe kriminalitet i sitt geografiske ansvarsområde
  • Sørge for koordinering av det forbyggende arbeidet og tilrettelegge for at både patruljetjenesten og etterforskningsarbeidet er forankret i en forebyggende strategi
  • Det overordnede ansvaret for å lede og koordinere ressursene ved de underlagte tjenestestedene

Kvalifikasjoner

Må-krav:

  • Bestått Politi(høg)skole
  • Relevant lederutdanning fra høyskole/universitet
  • Minimum tre års relevant ledererfaring
  • Kjennskap til statlig avtaleverk slik som Hovedavtale, Hovedtariffavtalen, etc
  • God og bred politifaglig kompetanse
  • Kunne klareres for HEMMELIG jfr. sikkerhetsloven

Fordelskrav:

  • God resultatoppnåelse i tidligere stillinger

Ønskelige krav:

  • Ønskelig med erfaring fra å lede endrings- og utviklingsprosesser

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

 Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du til at det utføres en skikkethetsvurdering.

 

Personlige egenskaper

  • Resultatorientert og god gjennomføringsevne
  • Godt helhetlig blikk og evne til strategisk og langsiktig arbeid
  • God evne til kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
  • Medarbeiderorientert og med evne til å motivere og utvikle medarbeidere

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/

Vi tilbyr

  • En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
  • Stillingen lønnes som politiinspektør, sko 0290, fra kr 1 150 000 - 1 300 000 brutto per år 
  • Stillingen vurderes som særlig uavhengig og kompensasjon for uregulert arbeidstid vil kompenseres som en del av lønnen
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)

Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.

For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Kontaktinformasjon

Nils Kristian Moe, politimester, 73899090

SØK PÅ STILLINGEN HER!

Powered by Labrador CMS