Ledig stilling

Vil du lede arbeidet med oppdragsplanlegging for landets myndighetspersoner?

Søknadsfrist: 10.02.25

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er den nasjonale sikkerhets- og etterretningstjenesten og har en viktig rolle i beskyttelsen av demokratiet, borgerne og vitale samfunnsinteresser. PST er en flerfaglig tjeneste med behov for variert kompetanse. Vi har hovedkontor i Oslo og kontorer i alle landets politidistrikter.

Seksjon for operativ plan og tiltak er en av fem seksjoner i avdeling for beskyttelse av myndighetspersoner (BMP) i PST. Vi er en seksjon bestående av to avsnitt der oppgavene består av planlegging av oppdrag, risikovurdering og valg av tiltak for oppdrag i Norge og i utlandet og kommunikasjon med alle myndighetspersoner i vår portefølje, inkludert trygghetssamtaler, orienteringer og et utstrakt samarbeid med interne og eksterne parter.

Vi er nå på jakt etter en initiativrik og utviklingsorientert avsnittsleder til avsnitt for oppdragsstøtte (OS). Vi ser etter deg som utøver synlig og tydelig lederskap, og som motiveres av å bidra til at PST kan løse sitt samfunnsoppdrag. 

Arbeidsoppgaver

  • lede arbeidet innen planlegging og koordinering av beskyttelsestiltak for myndighetspersoner
  • utvikle seksjonen slik at oppdrag løses på en profesjonell og ressurseffektiv måte
  • samarbeide med andre seksjoner og samarbeidspartnere slik at vi på best mulig måte kan jobbe sammen om oppgavene som hører til avdelingens ansvarsområde. Du vil også måtte bidra til måloppnåelse for seksjonen og BMP som avdeling, i tillegg til PSTs overordnede mål
  • tilrettelegge og delta i interne og eksterne møter som bidrar til avdelingens utvikling og oppdragsløsning. Du vil også bidra til å utvikle arbeidsprosesser og relevant kompetanse
  • koordinere og prioritere avsnittets og seksjonens ressurser i samarbeid med andre relevante samarbeidspartnere

Du har resultatansvar når det gjelder avsnittets oppgaver og for ledelse og utvikling av ansatte på avsnittet.

Som leder i PST skal du utøve daglig sikkerhetsmessig ledelse. Du skal veilede og følge opp dine ansatte slik at de har faglig kunnskap, ferdigheter og holdninger som ivaretar sikkerheten i PST. Som leder i PST representerer du arbeidsgiver. Du har arbeidsgiveransvar, herunder budsjett og personalansvar.

I en verden i stadig endring forventes det at ansatte i PST har et blikk fremover, tilpasser seg der det er nødvendig og er endringsvillige. Endringer i stillingsinnhold, arbeidstid og organisatorisk tilhørighet kan derfor forekomme.

Det er seks måneders prøvetid for stillingen.

Kvalifikasjoner

For å være aktuell for stillingen kreves det:

  • bachelorutdanning innen for eksempel ledelse, samfunnsvitenskapelige fag eller fra Politihøgskolen (PHS). Lang og relevant erfaring fra tilsvarende stilling kan kompensere for utdanningkravet
  • erfaring fra planlegging av politioperative tiltak eller annen operativ planlegging
  • relevant ledererfaring med personal-, resultat- og budsjettansvar
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk

Det er en fordel om du har:

  • lederutdanning
  • kjennskap til PSTs samfunnsoppdrag, herunder oppgaver og ansvarsområde
  • god kjennskap til samarbeidende virksomheter og politiets organisasjon/arbeidsmetoder

Du har interesse for hva det innebærer å ha arbeidsgiveransvar, og har tanker om hvordan du skal representere arbeidsgiver som leder i PST. Du har også interesse for bruk av teknologi som arbeidsverktøy og evner til å kombinere teknologi og innovasjon for å løse relevante oppgaver.

Personlige egenskaper

Vi søker en initiativrik avsnittsleder som er dyktig til å følge opp medarbeiderne, og som tilrettelegger for læring og nytenking. Du er nysgjerrig og ser ulike måter å løse utfordringer på. Du tenker helhetlig, langsiktig og strategisk.

Du finner løsninger på oppdukkende utfordringer, og bidrar til implementering av løsninger som er viktige for videreutviklingen av seksjonen. Du evner å ta beslutninger og sørger for at de iverksettes. Du har endringsvilje og oppmuntrer ansatte til nytenking og til å bidra til nødvendige endringer.

Videre kommuniserer du tydelig og samarbeider godt med andre. Du bygger tillit og trygghet, bidrar til samspill og teamfølelse, er en god relasjonsbygger og en støttespiller for medarbeidere og ledere.

Vi ønsker også at du trives med en varierende og tidvis noe uforutsigbar arbeidshverdag som styres av ulike priroiteringer og oppdukkende oppdrag. Som ansatt i en beredskapsorganisasjon forventes det at du er fleksibel og villig til å yte ekstra når situasjonen krever det, i henhold til gjeldene regelverk.

For en stilling i PST vil personlig egnethet vektlegges i stor grad, og du må som ansatt ha egenskaper som utviser pålitelighet, sunn dømmekraft og lojalitet. Videre må du tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering og autorisasjon for STRENGT HEMMELIG og NATO SECRET.

Vi tilbyr

I PST vil du få muligheten til å jobbe i en virksomhet med et krevende, viktig og motiverende samfunnsoppdrag. Vi tilbyr en spennende og utfordrende lederstilling der du vil være med på å påvirke seksjonens videre utvikling og retning. Stillingen som avsnittsleder gir også gode muligheter for faglig utvikling og gode muligheter for å utvikle deg selv som leder. Du vil bli del av en relativt ny ledergruppe bestående av ledere med ulike ledererfaringer. Du vil også bli en viktig bidragsyter i å utvikle avdelingen for beskyttelse av myndighetspersoner

Vi har god pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse (fra lønnen trekkes 2 %).

Arbeidssted: Oslo
Arbeidstidsordning: Fleksitid, dagtid

Stillingen har en årslønn innenfor spennet kr 777 900 – 942 700 som kontorsjef (SKO 1054). For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Endelig lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. 

Søknad og prosess

PST er avhengig av mangfold og en bredde i perspektiver og erfaringer for å løse samfunnsoppdraget. Vi ønsker derfor å tiltrekke oss og rekruttere medarbeidere med ulike bakgrunner og livserfaringer. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke stillinger hos oss, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.

Søknad sendes elektronisk. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. Vurdering av fagkunnskaper og personlig skikkethet gjennom tester og fagdiskusjoner i et eventuelt intervju må påregnes. For å kunne sikkerhetsklareres må du være villig til å oppgi opplysninger om deg selv og dine nærmeste. Mer informasjon om dette vil bli gitt i løpet av ansettelsesprosessen.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har søkt om å ikke bli oppført på offentlig og utvidet søkerliste. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om utfallet av dette.

Kontaktperson

Olav, Seksjonsleder, tlf. 23305000

SØK PÅ STILLINGEN HER!

Powered by Labrador CMS