Ledig stilling
Seksjonsleder for operativ seksjon med funksjon som stabssjef
Søknadsfrist: 09.11.2024
Politiets utlendingsenhet
Om stillingen
I Politiets utlendingsenhet (PU) har vi ledig fast stilling som seksjonsleder ved operativ seksjon ved felles enhet for operativ tjeneste (FOT).
Operativ seksjon er én av fire seksjoner ved avdelingen. De øvrige seksjonene er seksjon for koordinering og uttransport, seksjon for IKT og eiendom-, bygg-, og anlegg (EBA) og seksjon for arkiv og informasjonsforvaltning. I tillegg er sikkerhetsleder organisatorisk plassert ved FOT.
Operativ seksjon består av fire avsnitt, som alle er utpreget fag- og utviklingsorientert. Avsnittene er Desken avsnitt 1 og 2, operativ støtte, og materiell- og kjøretøyavsnittet (MKA). PUs beredskapsplanleggere er organisatorisk plassert ved Desken. Seksjonen har ca. 40 ansatte.
Som seksjonsleder for operativ seksjon vil du også inneha rollen som stabssjef. PU har innført operativt koordineringsmøte (OPKOM) som krisehåndteringsorganisering, i stedet for tradisjonell stabsorganisering. OPKOM ledes av stabssjef. Som stabssjef skal du være pådriver for å videreutvikle PUs krisehåndtering. OPKOM har ulike beredskapsnivåer, og er en forsterket linjeorganisering.
Våre forventninger er at du har god kompetanse innenfor seksjonens fagområde, og er opptatt av å holde deg faglig oppdatert og videreutvikle egen og andres kompetanse. Som leder forventes du å kunne lede dine medarbeidere på en god måte, både gjennom personaloppfølging og faglig veiledning. Du forventes å bidra inn i avdelings ledergruppe og i den helhetlige ledelsen av PU. Du har et aktivt forhold til politiets verdier og tar ansvar i organisasjonen.
Utlendingsfeltet er i stadig forandring, og du må like å stå i endringer sammen med andre.
Arbeidstid er dagtid.
PU ønsker flere kvinner i lederstillinger, og oppfordrer derfor kvinner til å søke.
Arbeidsoppgaver
- daglig ledelse av seksjonen, herunder resultatansvar, samt fag-, budsjett- og personalansvar
- bidra til videreutvikling og effektivisering av egen seksjon, avdeling og PU
- planlegge, prioritere og fordele oppgaver for egen seksjon
- kvalitetssikre at seksjonen og avdelingens ressurser utnyttes optimalt og ressurseffektivt
- ansvar for daglig sikkerhetsmessig ledelse ved seksjonen — du skal veilede og følge opp dine ansatte slik at de har kunnskap, ferdigheter og holdninger som ivaretar sikkerheten i PU
- videreutvikle administrative rutiner ved avdelingen i tråd med PUs policy og felles standarder
- bidra til et godt medarbeiderskap og faglig utvikling av seksjonen
- inngå i avdelingens ledergruppe
Særskilte arbeidsoppgaver for funksjonen stabssjef
- lede operativt koordineringsmøte (OPKOM)
- ansvar for at PUs planverk er oppdatert, koordinert og operasjonalisert
- ansvar for at deltakere i OPKOM har nødvendig kompetanse og trening
- gi faglige råd til sjef PU og vaktsjef Desken i operasjonelle spørsmål
- gi faglige råd i politioperative spørsmål
- være PU sitt kontaktpunkt for eksterne samvirkeaktører og samarbeidspartnere i beredskapssammenheng
Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver ved behov.
Kvalifikasjoner
- bestått politi(høg)skole
- relevant ledererfaring, herunder personaloppfølging
- kunne vise til konkrete resultater fremskaffet gjennom godt lederskap
- erfaring fra stabsarbeid/forsterket linje/beredskap og krisehåndtering
- gode IT-kunnskaper og kjennskap til politiets datasystemer
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG (H). Sikkerhetsklarering må foreligge før tiltredelse.
Fordelskrav
- formalkompetanse innenfor beredskap og krisehåndtering
Ønskelige kvalifikasjoner
- formalkompetanse innen ledelse
- meget god innsikt i kunnskap om organisering av politiet
- kunnskap og erfaring innen utlendingsfeltet
- erfaring fra å lede endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om relevante lover, forskrifter og avtaleverk
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke på stillingen samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering i forkant av et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- resultat- og helhetsorientert med god beslutnings- og gjennomføringsevne
- evne til å utvikle godt medarbeiderskap, ønsket kultur og medarbeidertilfredshet
- løsningsorientert, selvstendig og strukturert
- evne til å takle perioder med stort arbeidspress
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Som leder må du i tillegg kunne lede i samsvar med vår medarbeiderplattform.
Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- stillingen lønnes som politiinspektør (stillingskode 0290), fra kr. 919.200 til kr. 1.025.200 brutto per år
- for tiden tilkommer ATB-tillegg tilsvarende kr. 40.707 brutto per år
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- gode arbeidsbetingelser (f.eks. trening i arbeidstiden)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.