Ledige stillinger
Din stillingsannonse her?
Kontakt vår annonseselger Vidar Hovind på telefon 913 33 035 eller vidar@salgsfabrikken.no.
Klikk her for mer informasjon om priser og formater.
Ledig stilling
Politiets utlendingsenhet
I Politiets utlendingsenhet (PU) har vi ledig fast stilling som seksjonsleder ved operativ seksjon ved felles enhet for operativ tjeneste (FOT).
Operativ seksjon er én av fire seksjoner ved avdelingen. De øvrige seksjonene er seksjon for koordinering og uttransport, seksjon for IKT og eiendom-, bygg-, og anlegg (EBA) og seksjon for arkiv og informasjonsforvaltning. I tillegg er sikkerhetsleder organisatorisk plassert ved FOT.
Operativ seksjon består av fire avsnitt, som alle er utpreget fag- og utviklingsorientert. Avsnittene er Desken avsnitt 1 og 2, operativ støtte, og materiell- og kjøretøyavsnittet (MKA). PUs beredskapsplanleggere er organisatorisk plassert ved Desken. Seksjonen har ca. 40 ansatte.
Som seksjonsleder for operativ seksjon vil du også inneha rollen som stabssjef. PU har innført operativt koordineringsmøte (OPKOM) som krisehåndteringsorganisering, i stedet for tradisjonell stabsorganisering. OPKOM ledes av stabssjef. Som stabssjef skal du være pådriver for å videreutvikle PUs krisehåndtering. OPKOM har ulike beredskapsnivåer, og er en forsterket linjeorganisering.
Våre forventninger er at du har god kompetanse innenfor seksjonens fagområde, og er opptatt av å holde deg faglig oppdatert og videreutvikle egen og andres kompetanse. Som leder forventes du å kunne lede dine medarbeidere på en god måte, både gjennom personaloppfølging og faglig veiledning. Du forventes å bidra inn i avdelings ledergruppe og i den helhetlige ledelsen av PU. Du har et aktivt forhold til politiets verdier og tar ansvar i organisasjonen.
Utlendingsfeltet er i stadig forandring, og du må like å stå i endringer sammen med andre.
Arbeidstid er dagtid.
PU ønsker flere kvinner i lederstillinger, og oppfordrer derfor kvinner til å søke.
Særskilte arbeidsoppgaver for funksjonen stabssjef
Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver ved behov.
Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG (H). Sikkerhetsklarering må foreligge før tiltredelse.
Fordelskrav
Ønskelige kvalifikasjoner
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke på stillingen samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering i forkant av et eventuelt intervju.
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Som leder må du i tillegg kunne lede i samsvar med vår medarbeiderplattform.
Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.